Leiner Laura: Ég veled

~ Könyvkritika ~



Írta: Leiner Laura

Cím: Ég veled

Rész: Az Iskolák Versenye trilógia 1. része

Kiadta: L&L, Budapest, 2017

Oldalszám: 432 oldal 

Kategória: Ifjúsági, Humoros, Kalandos













Fülszöveg: 
Újvári Hanna a tinik megszokott életét élte egészen egy évvel ezelőttig, egy családi tragédia azonban mindent megváltoztatott. Most apukájával kettesben tölti a hétköznapokat, és rég nem a korosztályának átlagos problémái foglalkoztatják. 
Miután átveszi a tizenegyedikes bizonyítványát, az évzáró után váratlan felkérést kap az igazgatótól: részt vehet egy iskolai versenyen, ahol kiváló matekosként főleg a logikai feladatok megoldásában számítanak rá. 
Hanna környezete ragaszkodik hozzá, hogy elmenjen a megmérettetésre, így a Szirtes Gimnázium négyfős csapata elindul az Iskolák Országos Versenyére.


Éhezők Viadala Magyarosan, Gimisekkel. Leiner Laura megcsinálta!

Be kell valljam, mindenre gondoltam, mikor megtudtam, hogy Laura új történeten dolgozik, csak arra nem, amit kaptam. Nyár, Tábor, Verseny...Logikai és erőnléti feladatok. Nem semmi, ahogy ez a nő ennyire össze tudja hangolni az izgalmat és a tanulást. Faltam a fejezeteket és nagyon élveztem az egész helyzetet, a versenyt.
 Az utolsó 200 oldalt egy az egyben lehúztam szenteste. Egy újabb letehetetlen regényt alkotott Leiner Laura, amit meleg szívvel ajánlok minden embernek, még annak is, aki nem szeret olvasni. Mert ez megint egy olyan kaliberű könyv, amit nem lehet nem elolvasni. 

Történetről
A képen @dorartisio instagram felhasználó alkotása látható.
Mint ahogyan azt már megszokhattuk Laurától, a történet középpontjában egy 17 éves tinilány áll, Újvári Hanna. Nem a tinik mindennapos gondjait éli, korábban a felnőtté válás küszöbére került, mint kortársai. Édesanyja halála után fenekestül felfordult az élete. Örülök, hogy az írónő komolyabb témákban is elkezdett írni, jól ábrázolta a gyászt és a hiányt a karakter személyiségében és életében.
Az emberek tovább lépnek – mondtam ki hirtelen. – Gyűlölöm, hogy képesek tovább lépni. Nekem nem megy.
A történet kezdőlökete természetesen az Iskolák Országos Versenyébe ( IOV ) való bejutás volt, amiről még senki ember fia nem hallott. Az elején még sokat nevettem azon, hogy mennyire ismeretlen ez a verseny, de a végére már picit erőltetettnek éreztem és örültem is, hogy a könyv fele után nem jöttek olyan kommentek, hogy " mi is egyáltalán ez a verseny " meg " soha nem hallottam róla ".
A versenyre iskolánként 4 diákot válogattak be, és az igazgató ( aki amúgy brutális IOV fanboy, de majd erre később visszatérek ) egyik versenyzőnek Hannát választotta a lány reálos matek tehetsége végett. A 9.-es Zsombi országos robotépítő versenyben elért első helyezése végett tartott a lánnyal, és mivel a verseny fele erőléti feladatokból áll, kettő sportos diákot is választania kellett az igazgatónak, aki Bernadett és Lóránt lett. Utóbbiról a legfontosabb karaktertulajdonság, hogy izmos a vádlija és saját hashtagel rendelkezik az instagramon. - ezt nem hagyhattam ki.
– Tudod, hogy van ez. Mindig kell pár nap lábnap. Ez a mottóm – mesélte. 
– Ühüm – bólogattam. 
– Ezt amúgy én találtam ki. Nézd meg az Instán, #párnaplábnap

Szóval ők négyen tartottak az IOV-re, kísérő tanárukkal, Titanilla Történelem-tanárnővel ( igen, 5 t betű van benne. ), aki egy külön fejezet. Aláírom, sok szereplőről olvastam már, aki mosolyt csalt az arcomra vagy akár egy picit is megnevettetett, de ehhez a nőhöz foghatóval még nem találkoztam könyvmoly életem alatt. Görcsöt kaptam a nevetéstől, sőt...Inkább visítástól. ÉS nem néztem ki hülyén a buszon, egyedül ülve, kezemben az Ég veled-el és a fejem vörösre röhögve. A másik véglet pedig az igazgató volt. Komolyan, néhol csak néztem nagyokat. Ez az igazgató minden percben posztolt, élőadást indított, ahol kérdezni lehetett őt a versenyről ( mint valami youtuber ), facetime-on screenelte a versenyzőket is rakta is ki az iskola facebook oldalára...elég nagy virtuális életet élt, amit néhol már erőltetettnek éreztem, de ezt eltekintve elég menő volt. Nagyon sokat nevettem az ő húzásain is, érdekes lenne, ha a valóságban is így működne ez.
Mert végül is, hol máshol tudjuk legjobban elérni a mai fiatalságot, mintsem az interneten?
– Hé, nézzetek, Kocsis élő adásban sír a neten, annyira örül, hogy bent maradtunk a versenyben – mondta a fénykép elküldése után nagyjából azonnal, és felénk tartotta a készüléket, hogy mi is lássuk. 
– Hogy érted, hogy sír? – kérdeztem, de Lórinak nem kellett válaszolni, az igazgató örömkönnyeit a saját szememmel is láthattam az Instagramján. Élőben.
A versenyről van még egy fontosabb tudnivaló. Minden évben máshol rendezik meg és senki sem tudja, a következő évben hol lesz. Idén a Bükkben került megrendezésre, ami helyszínválasztást tekintve nekem nagyon tetszett. Picit a Péntek 13 és a Rocktábor között volt a képzeletemben a helyszín. Természetesen Jason Voorhees és Demi Lovato nélkül. 
A könyv egyből izgalmas fordulatot vesz, ahogy oda érnek a táborba. Már maga a bejutás is egy próbatétel volt, amit izgalommal követtem végig. Ez azért is volt érdekes, mert tudja az olvasó, hogy nem fog a főszereplő csapat kiesni, mégis izzadásig olvassa az egyes fejezeteket.
És milyen Leiner Laura könyv lenne ez, ha nem lenne benne romantikus szál? De még milyen romantikus szál!
A szereplők hamar barátságot kötnek a többi iskola versenyzőivel, - akik valójában az ellenségeik - sőt, még szerelmek is szövődnek. Imádtam Hanna és Kornél jeleneteit olvasni, az esti medencés találkáikat és ahogyan egymásnak segítenek a versenyfeladatok megoldásában úgy, hogy valójában egymás ellenségei. Jók ezek a tiltott szerelem, " nem kéne együtt lennetek " románcok, szeretek róluk olvasni, még ha néha teljesen idegbajt kapok is tőlük.
Annál a bizonyos fejezetnél egyből eszembe jutott a Vámpírnaplókból Damon és Elena, akik a gif-en láthatóak. 

Fontos megjegyezném még a lány nagyiját, akin szintén sírva nevettem. Saját tapasztalataim alapján tudom, hogy a nagyszülők egy része mennyire képben van a maga sajátos módján az internet világával. Pont ilyen nyugdíjas volt Hanna nagyija is. Aki olvasta a könyvet, biztosan emlékszik arra a jelentre, mikor a lány nagyija beköveti Kornélt és minden képére nyom egy szívecskét. Na ott volt nekem végem. Vagy mikor a nagyi azt hitte, lánya a Legyek Urában és az Éhezők Viadalában van és nem egy szimpla magyar táborban. Rengeteget nevettem az ő beszólásain is. 
– Már a nagyanyád is hívott, és számon kérte, hogy miért engedtelek el az Éhezők Viadalára!
A tábor létszáma napról napra fogyott, a különböző versenyfeladatok elbukása végett.
Laura izgalmas feladványokat talált ki, imádtam, hogy sosem mondták el, mi lesz a pontos feladat, pusztán egy képet adtak, ami általában el tudta vezetni a táborozók figyelmét. Így történt meg az is, mikor azt hitték logikai feladat lesz, és Hannát küldték rá, de aztán kiderült, hogy erőlétiről van szó.
Az írónő úgy forgatta a lapokat, hogy az olvasó még véletlenül se tudja letenni a regényt.
Én tényleg az egész éjszakát végig olvastam, annyira vitt magával a cselekmény.
És mint minden Leiner Laura regénynél, itt is túl gyorsan érkezett el a vége. Meg kéne tanulnom már beosztani, mert fél évente egy könyv, amit 2 nap alatt elolvasok. Most pedig megint várhatok a következő részre...

Összegzés: 
Mindent összevetve Laurának talán az egyik legjobb alkotását tudhatom a kiolvasott könyveim listájába. Rengetegszer csalt mosolyt az arcomra, imádom az írónő humorérzékét. 2017 legviccesebb könyvévé nyilvánítom.
Jól kidolgozott cselekmény, briliáns ötlet, kibontakozásra váró karakterek.Jó trilógia kezdő kötet, izgatottan várom a folytatást.
Ajánlom: 
Elsősorban Leiner Laura olvasóknak, de persze bárki hozzá foghat, aki nem olvasott még tőle. 
Másodszor, akik szeretik a kalandos, próbatételekkel teli könyveket ( mint pl. az Éhezők Viadala ), annak is kötelező olvasmány. 

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésem, remélem tetszett és kedvet kaptál a könyvhöz!
- Edmond 

Edmond

2 megjegyzés:

  1. Szia, Edmond!

    Úristen! El nem hiszem, hogy erről maradtam le! Pedig félig már a kezemben volt a könyvtárban, mikor is visszaraktam, majd egy másik könyvet választottam helyette, amit nagyon megbántam. Ó, mit szalasztottam én el, DE a bejegyzésed elolvasása után rögtön kedvet is kaptam hozzá, szóval azonnal meg kell szereznem és elolvasnom! Sajna, ahogy előre látom, én sem fogom tudni beosztani és letenni a könyvet, ha már most kiolvastam két nap alatt egy másikat. Hiába, egy jó könyv leköt, magával ragad, beránt a történetbe és aligha tudsz elszabadulni tőle, annyira jó! (:

    Nagyon megszerettem a blogod!

    Üdv, Stefi

    VálaszTörlés
  2. Szia Stefi!
    Ne haragudj, hogy ilyen későn válaszolok, most láttam csak meg a kommented. Azóta már kiolvastad a regényt? Ha igen, mesélj, hogy tetszett?
    Köszönöm, amiket írtál, hihetetlen jól estek a szavaid❤️

    Üdv, Edmond

    VálaszTörlés