Rainbow Rowell: Fangirl

~ Könyvkritika ~





Írta: Rainbow Rowell

Cím: Fangirl

Oldalszám: 448 oldal

Kiadta: Scolar, Budapest, 2015

Fordította: Sóvárgó Katalin

Műfaj: Ifjúsági, Romantikus







Fülszöveg:
Cath ​imádja Simon Snow-t. 
Oké, Simon Snow-t mindenki imádja… 
Ám Cath-nek az egész élete abból áll, hogy rajong – amihez nagyon ért. Cath és Wren, az ikrek kisiskolás korukban menekültek a Simon Snow-sorozathoz, miután az anyjuk elment. 
Elolvasták a könyveket. Újraolvasták őket. Beköltöztek a Simon Snow-fórumokra, továbbírták Simon Snow történeteit, az összes premieren valamelyik szereplőnek öltöztek. 
Cath nővére nagyjából kinőtt a rajongásból, de Cath nem bír. Nem is akar. 
Most, hogy felvették őket a főiskolára, Wren megmondja Cath-nek, hogy nem akar egy szobában lakni vele. Cath kikerül a védelmi zónájából, ettől fogva egyedül kell megállnia a lábán. Lesz egy mogorva szobatársa, akinek a kedves fiúja örökké náluk lebzsel; egy regényíró professzora, aki szerint a fanfickel bealkonyult a civilizációnak; egy jóképű évfolyamtársa, aki csak a szavakról akar dumálni… és közben folyamatosan izgulhat lágyszívű, érzékeny apjáért, aki még sose volt igazán egyedül. 
Tehát az a nagy kérdés: kibírja-e Cath úgy, hogy Wren nem fogja a kezét? Elég nagy már ahhoz, hogy a saját életét élje? Egyáltalán fel akar-e nőni, ha a felnőtté válás ára az, hogy le kell válnia Simonról?


Régebb óta fájt a fogam erre a könyvről és az írónő többi alkotására is, mint például az Eleanor és Park-ra, csak jókat hallottam az alkotásokról, de valahogy sohasem jutottam el odáig, hogy megvegyem és elolvassam a regényeket. Egészen mostanáig. Azaz addig a délutánig, amikor a vasárnapi ebéd után megláttam, hogy a Líránál leárazások vannak. Amikor megláttam a Fangirl-t, tudtam, hogy nekem ezt a könyvet meg kell rendelnem. Így kerültem hozzá a regényhez és így tudtam elolvasni és milyen jól tettem!

A Történetről: 



A regény főszereplője a fülszövegben is olvasható Cath, akinek az Egyetem nehézségeivel kell szembenéznie és csak kizárólag magára támaszkodhat, mióta mentsvára, Wren, az ikertestvére dobta őt egy másik szobatársért a bulisabb, izgalmasabb élet reményében, amit a visszahúzódó, nem túl barátságos és otthon ülős testvérétől nem kapott meg. A lánynak a Simon Snow és a hozzá írt fanficek világa nyúlt menekülő utat az élet nehézségei elől, mígnem be nem sétál az övébe szobatársa, Reagan expasija, aki mosolygásával és kedves kisugárzásával fényt visz a lány amúgy átlagos és szürke hétköznapjaiba. 
Tuti, hogy a főszereplő karakterének a hibája, de én sokáig nem is érzékeltem, hogy Levinek bejön a lány. Nem olvastam a fülszöveget és nem vágtam le, hogy Levi lesz Cath love storyja, aztán nagyokat néztem, mikor megtörténtek, amiknek meg kellett történnie. Érezhető volt, ahogy a két karakter egymásba szeret, és a különbséget is meg lehetett figyelni, a könyv végén, és a " kezdünk egymásra szeretni" részeknél, kb a könyv közepétől kezdve. De ami számomra a legmeglepőbb, hogy én egy totál romantikus regénynek hittem ezt a storyt és másból se fog állni, csak a szerelemből, de nem. Hatalmasat tévedtem, mert történet nem arra épít, nem arra teszi a hangsúlyt, sokkal inkább Cathre, az életére, a nehézségekre, amiken át kell mennie egyedül és itt az egyedül szón van a hangsúly. Azt hinné az ember, hogy egy kis nyámnyila a hősnőnk, amiért ennyire nem akar új emberekkel ismerkedni, és amiért ennyire nem tud szocializálódni és közben meg, mikor megismerjük a belső vívódásait, megtudhatjuk, hogy mennyi terhet cipel magán, hogy mennyire nehezen viseli, hogy egy új helyre, egy új közegbe került, az egyetemre és ott kellett hagynia a gimit, a tini éveit és felnőnie a felnőttek világába. A gyermekkori traumája, hogy az anyja, akit anyának sem tud nevezni már, elhagyta őket. A testvére új stílusú bohém élete. Ez mind-mind közre játszik a történetben és ezért is mondom, hogy ebben a könyvben egy kis mellékszál a Levi Love Story, amely könnyebbé, édesebbé teszi az amúgy nehéz, néhol szomorúbb témájú, érzelmi hullámvasútnak mondható olvasmányt. 
Érdekesség, hogy a könyvben említett fanfictiont
az írónő megírta és kiadta egy teljes könyvben
Simonról és Bazról. Hazánkban még nem jelent meg.  
Mivel egy jó könyvelemzést szeretnék írni, kihagyhatatlannak tartom a cím értelmezését. Cath egy fangirl, ez gondolom mindenkinek világos. A lány bolondul a Simon Snow könyvsorozatért, amelyet én a Harry Potter világának képzeltem el és ahhoz ír rendszeresen saját történeteket, azokkal a karakterekkel, új helyzetekben, azaz kölcsön veszi a szereplőket, hogy új történeteket írjon velük. Cath nagyon tehetséges az írásban, a fanficjei által már saját rajongótábort is szerzett magának. Tetszett, hogy a fejezetek között és néhol a fejezetekben is voltak ezekből az írásokból, amiket ugye a főszereplőnk írt. Így egy párhuzamos történet olvashattunk, ha így tetszik és Simon és Baz románcát is átélhettük pár oldal erejéig, szerintem nagyon eredeti ez a történetmesélő szál, én imádtam.  
A könyv elején sokáig éreztem azt a magányt, azt az elcseszett főszereplő típust, aki egy rakás szerencsétlenség és kb semmi sem történik vele, semmit sem csinál és azt várja az olvasó, hogy "jaj, érkezzen már végre egy kis bonyodalom", vagy tetőpontok, egy váratlan csavar, amely izgalmassá teszi a regényt. De nem. Ezt nagyon sokáig olvasgathattam, mire úgy igazán beindult a cselekmény és azt mondhattam, na most aztán nem tudom letenni a regényt, és mikor végre valahára elérkezett ez a pont, akkor természetesen sejthetitek már mi történt. Vége lett a könyvnek, én pedig csak néztem az utolsó üres lapot és arra gondoltam, na ne, tényleg csak ennyi volt? Számomra ilyen volt a Fangirlben való olvasási fázisom, fázisaim. Imádtam, nevettem rajta, néha untam, néha meghatódtam, elérzékenyültem, de mindent összevetve bakker, imádtam!  


Cath, ahogy Simonról és Bazról ír saját történeteket. 


Véleményem:


Értékelés: 5/ 4,5 csillagot kap tőlem a regény. Ahogy az előző sorokban is írtam, tényleg imádtam, egy könnyed kis olvasmány, mondanivalóval, viszont számomra nem volt meg benne akkora áttörés, hogy mondjuk újra kezembe vegyem esetleg fanboy üzemmódba kapcsoljak, de egyszer mindenkinek ajánlom elolvasni.

Ajánlom: Igaz, hogy molyon 14 éves kortól van ajánlva a regény, de én lehet rádobnék még egy két évet mondjuk. Ez valóban egy inkább ifjúságnak mondható regény, de szerintem ettől független bárki elolvashatja, mert tényleg olyan témákat boncolgat a könyv, amelyek egy másik szereplő korában és helyzetében is megállnák a helyét és mondanivalóját,, még ha az a bizonyos szereplő 20 évvel idősebb is a 18-nál.

























Edmond

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése