Leiner Laura: Maradj velem

~ Értékelés ~








Írta: Leiner Laura

Cím: Maradj velem

Rész: Iskolák versenye-trilógia 2. része 

Oldalszám: 462 oldal

Kiadta: L&L kiadó, Budakalász, 2018

Kategória: Ifjúsági 








Fülszöveg: 

Elérkezett az Iskolák Országos Versenyének hatodik napja, és a piros csapat szétesni látszik. A kezdetben barátságosnak tűnő megmérettetés egyre komolyabbá válik, a feladatok egyre megterhelőbbek, egyre fájóbb a családtagok hiánya, és a négy gyökeresen eltérő személyiségű diáknak egyre nehezebb igazi csapatként együttműködnie. Bizonyos helyzetek még a Szirtes gimi páratlan logikájáról és éles eszéről ismert matekosát, Újvári Hannát is komoly kihívások elé állítják. Vajon a csapat érdekei a fontosabbak, vagy a verseny során kialakult kapcsolatok? Van-e értelme sportszerűnek maradni, ha más is piszkosan játszik? Egyáltalán, lehet-e ez a játék több, mint egy jelentéktelen vetélkedő, amiről még senki sem hallott, és ahol színes ruhás diákok versenyeznek egy műanyag kupáért? És nem mellesleg: okos dolog-e beleszeretni valakibe, aki az egyik rivális csapat öltözékét viseli? 



 Will you stay? Will you stay away forever?
/ Avenged Sevenfold - So far away /

A történetem a regénnyel egy hideg őszi napon kezdődött, amikor is szétázva haza értem a lírából, engedtem magamnak forró vízet, beültem a kádba a Maradj velem társaságában és elkezdtem olvasni.  Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy a víz kihűlt, a nap lement és a könyv negyedénél tartottam.


Történetről: 

Szép felvezetés volt az elején, úgy mint a sorozat egy új része elején, áttekintés az eddigiekről, csak most a főszereplő, Hanna gondolataiban. Nagyszerűen elmesélte az eddigi helyzetet, a verseny alatt szerzett sérelmeket, sikereket, ellenségeket és természetesen új barátokat. Egyből elkapott az érzés, mennyire jó újra a kezembe venni és olvasni ezt a történetet így, egy év kihagyás után. Már az első lapok között nagyon meg tudott nevettetni Leiner Laura, egyszerűen imádom a humorát.

( ... ) Határozottan egy faág vagy gally reccsenése volt, pont olyan, mint amikor valaki rálép, és ketté törik a talpa alatt. ( ... ) Nem tudok lefutni egy vaddisznót sérült bokával. Mondjuk ép bokával sem. Oké, akkor nincs mese, beugrom a medencébe. Tud úszni egy vaddisznó? És miért gondolkodom ezen, ahelyett, hogy cselekednék?

A Kornéllal való jelenetek alatt egyszerre éltem át az első szerelem érzéseit Hannával, egyszerűen ők a tökéletes páros, még ha egy verseny kellős középen is vannak és egymás ellen játszanák, csak fokozza a feszültségeket és izgalmasabbá teszi a kapcsolatukat, mert bármikor kieshet bármelyikük, abba pedig bele sem szeretnének gondolni, mi lesz utána.
Biztosan sokakban felmerült maga a címnek az értelmezése. Erre a regényben számos pont van, többször is elhangzik a maradj velem. Szerintem leginkább Kornélra utal, arra, hogy a feladatok elvégzésénél egyikük se essen ki és egymással maradjanak. Viszont a lány édesanyjára is lehet gondolni, aki meghalt. Lényeges megfigyelni Hanna karakterfejlődését. A történet elején még az a fajta magányos lány volt, aki otthon ül, mint hogy kimozduljon. Ebből  a gyászából kezdett el kitörni a cselekmény alatt és egyre jobban érezni magát a közösség fontos tagjának.

– Figyelj rám – fogta meg a kezem, figyelmen kívül hagyva, hogy körülöttünk jöttek-mentek a versenyzők a feléledt táborban. – Ha úgy kell lennie, akkor úgy lesz. Megoldjuk – nyugtatott. – Gondolod? – Nincs más választásunk – vonta meg a vállát. – Addig viszont… – Igen? – Veled maradok, te pedig maradj velem.

Hiába a szép és jó dolgok a történetben, bizony ez az IOV, azaz az Iskolák Országok Versenye, amit amúgy a világon senki sem ismer és itt aztán vannak olyan versenyzők, akiknél vérre megy a játék. Máté karaktere szerintem teljesen megegyezik a Bexi sorozat Gergő karakterével. Egyszerűen az ideg úgy el tudott kapni tőle, hogy az valami hihetetlen. Mester szinten tudta provokálni a szereplőket és az olvasókat is.
A regény elején több veszekedés is volt a Piros csapatban, Hanna, Bernadett, Lóri és Zsombor között. Ezeknek a konfliktusoknak legnagyobb oka Mátétól eredt, de miután a mindenkinek világossá vált a srác valódi énje és leesett a tartuffe maszkja, a viták is elmúltak.
A folyamat, amelynek során a négy idegen között, akiket véletlen során egy helyre sodort az élet, erős baráti kötelékek fonódott, szerintem gyönyörűen volt felvezetve. Olyan Szent Johanna Gimi feeling kapott el és a hideg kirázott, annyira örültem ennek és komolyan, imádtam a történetüket olvasni.
A folytatásban is különböző, jobbnál jobb próbatételekkel rukkolt elő az írónő. Az emberben megvan a tudat, hogy Hannáék a főszereplők, lehetetlen, hogy kiessenek, mégis érződik az a fajta izgalom és feszültség, amely egy-egy ilyen feladat megoldásánál járja át az olvasót.
Kedvencem a kitartás próba volt, mikor is Bernadettnek egy padon kellett állnia addig, amíg mindenki fel nem adta, ugyanis a nyeremény, hogy a csapat családja ellátogathat a táborba. Külön élmény volt, mikor Lóri Kocsis igazgatót hívta el. Sírok az ő karakterén, a haul és live videóin, nem egy átlagos igazgató, a történetben való humoros sorok ékköve.

Ez a GIF engem teljesen arra a medencés pillanatra emlékeztet a könyvben
Ebben a részben is több megható jelenet volt, talán több is, mint az Ég veledben, lehet azért mert a szereplők itt már jobban a szívemhez nőttek. Magyarázatot fogunk kapni arra is, miért éppen az Avenged Sevenfoldtól van idézve a könyv elején is, ami nálam nagyon betalált, mivel imádom ezt a dalt és Laura egész zenei ízlését is.
Kornél kezd a kedvenc a Leiner Laura könyves pasik közül a kedvencemmé válni. Egyszerűen kellemesek a jelenetek, ahol Hannával közösen szerepel, imádom a dialógusokat kettőjük között. Kb ugrálva tapsoltam és ujjongtam, mikor a lányt barátnője ként nevezte. Az pedig már a mai világban mérföldkő, hogy közös képet rakott ki Hannával az instagramjára.

Az instán. Krnl1111. Az november tizenegy.

 Kategóriáját tekintve ifjúsági regény, mégis én azt vettem észre, hogy ez a regény egy kemény társadalomkritika volt, ami tökéletesen lefesti 2018-at és a mai fiatalokat. Hanna rengeteg utalást tesz ezzel kapcsolatban és azzal, hogy mennyi időt pazarolt el gépezéssel és a telefonja nyomkodásával ahelyett, hogy az anyukájával lett volna. Vannak benne azok a jelenetek, mikor csak ült és körbe nézve azt látta a lány, hogy mindenki csak a képernyőbe roskadva üti a gombokat, minthogy egymással beszélgettek volna. Vagy ott van az arany csapat kettő lánya, akik mit csinálnak? Egy videóra tátognak. Most komolyan. Mi van a világgal? A történet vége felé volt egy olyan fejezet, amiben a pirosak, zöldek és feketét együtt activityt játszottak, nevettek, jól érezték magukat együtt és rengeteg szép emléket gyűjtöttek. Ezek azok a szép pillanatok, amik kezdenek kihalni az internet világában. Örülök, hogy ez a történet foglalkozik ezzel a problémával és tanítja az olvasókat. Remélem nem csak rám, hanem másra is hatott.

A gyönyörű alkotás b.kata03 instagram felhasználó műve. Egyszerűen imádom, csodálatos lett, teljesen vissza adja a könyvet és a borító feelingjét.


Az utolsó feladat, amit a piros csapat végzett el, már sejtettem, hogy az lesz, amivel elnyerik a Jokert, mivel a regény elején lévő fejezet annak a fejezetnek az eleje volt, ami a regény utolsó fejezetében fejeződik be. Ettől független nagyon izgalmas volt a próbatétel és hogy ennek a lánynak mennyire vág az esze. 
Maga a végkimenetel tényleg idegtépőre sikeredett. Szétizgultam az agyamat és a könyv végére olyan állapotba kerültem, mint ahogy Hanna is.
...Totálisan.
...Teljesen.
Kiakadva.


Összegzés

Mindent összevetve nekem ez a rész is nagyon tetszett, még jobban is, mint az első. Nagyon megszerettem a karaktereket és kettős érzések kavarodnak bennem, mert már tudom, hogy csak egy rész van nekik hátra és vége a trilógiának.

Pont: 5/5* - Izgalmas olvasmány volt, amit nem tudtam letenni. Tanító jellegű volt mégis sikerült kikapcsolnia.

Borító - Az Iskolák versenye trilógia borítóknak megvan a maga feelingje. Én pedig ezért az érzésért odáig vagyok, egyszerűen jó ránézni. Letisztult, egyszerű és gyönyörű. Már várom, hogy a polcomon egymás mellett szerepeljen mind a három rész.

Ajánlom: Természetesen Leiner Laura olvasóinak mindenképpen! Viszont ez tényleg egy olyan regény, ami mindenkit picit el tud rántani a hétköznapok nehézségeitől egy nyári táborba, ahol csak a szereplőkért kell izgulni és semmi mást nem tenni csak olvasni és átélni az élményt, amit a könyv ad, szóval bárki nyugodtan olvassa!

Edmond

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése